Kuvataidekoulu lapsille, nuorille ja aikuisille

tarjoaa taiteen perusopetusta, värikylpyjä perheen pienimmille sekä muuta taiteen edistämiseen liittyvää toimintaa.

Innostu ja inspiroidu kuviksessa!

Kuvataidekoulun sijainti ainutlaatuisessa miljöössä Lappeenrannan Linnoituksessa tarjoaa esteettisesti nautittavan ja virikkeisen opiskeluympäristön. Koulurakennus, joka alun perin on rakennettu 1884 vankilan sauna- ja pesulatuvaksi, peruskorjattiin kuvataidekoulun käyttöön kaupungin 350-juhlavuoden lahjana kaupunkilaisille. Nykyisissä tiloissa koulu on toiminut 2000 luvun alusta lähtien.

Ilmoittautumisia otetaan läpi vuoden ryhmiin joissa on tilaa.

Kevätlukukausi käynnistyy lasten ja nuorten sekä aikuisten ryhmissä viikolla 2 (ma-pe 8.–12.1.2024).

ILMOITTAUTUMINEN LUKUVUODELLE 2023-2024 ON AVOINNA EEPOKSESSA.
Lomake löytyy kirjautumalla palveluun.
Eepoksen etusivulle alla olevasta linkistä.

Taiteen perusopetus

Taiteen perusopetus on tavoitteellista ja lakisääteistä vapaa-ajan harrastustoimintaa. Lappeenrannan kuvataidekoulussa järjestetään laajan oppimäärän mukaan taiteen perusopetusta kuvataiteessa.

Vauvojen ja taaperoiden värikylpy 6–24 kk

Värikylvyssä käydään huoltajan kanssa. Tunnin aikana tutustutaan moniaistisesti ja lapsilähtöisesti värien maailmaan. Työskentely perustuu turvallisiin materiaaleihin ja turvalliseen ympäristöön.

Lasten ja nuorten opetus

Varhaisiän opinnoissa, 3–6 vuotiaille, kuvataidetta lähestytään leikinomaisin keinoin.

Perusopinnoissa, 7–14 vuotiaille, tarkoituksena on oppilaan kuvataiteellisen ajattelun ja ilmaisun kehittäminen.

Syventävissä opinnoissa, 14–20 vuotiaille keskitytään kuvallisen ajattelun ja ilmaisun syventämiseen.

Aikuisten opetus

Aikuisten perusopintojen tarkoituksena on oppilaan kuvataiteellisen ajattelun ja ilmaisun tavoitteellinen ja pitkäjänteinen kehittäminen.

Syventävissä opinnoissa korostuu pitkäjänteinen ja itsenäinen työskentely sekä kyky syventää ja soveltaa aiemmin opittua.

MUU TOIMINTA

Kulttuuripolku

Kuvataidepolku työpajoissa tehdään mm. savitöitä ja arkkitehtuuria. Savieläin ja Metsäneläinten jäljillä työpajat on suunnattu esikouluikäisistä 2. luokkalaisiin (60 min) ja arkkitehtuuri /uusi linnoitus työpaja on suunnattu 4-6-luokkalaisille (75 min). Työpajat toteutetaan kuvataidekoululla.

Etelä-Karjalan lastenkulttuurikeskus Metkun tuottamat kulttuuripolun työpajat ovat lappeenrantalaisille esi- ja peruskoulun oppilaille suunnattuja maksuttomia taidetyöpajoja. Tarkempaa tietoa: > Kulttuuripolku

Taidetestaajat

Syksyllä 2022 kuvataidekoululla toteutettiin Taidetestaajien työpajoja jo kuudetta kertaa peräkkäin.  Suomen suurin nuorten kulttuurihanke vie kaikki Suomen 8.luokkalaiset korkealaatuisille taidevierailuille. Lappeenrannan kuvataidekoulu on toiminut Lappeenrannan museon yhteistyökumppanina Taidetestaajissa vuodesta 2017 lähtien. Vuosittain n. 400 kahdeksasluokkalaista  on vieraillut ja  tehnyt kuvataidetta  Lappeenrannan kuvataidekoululla, yhteensä työpajoissa on käynyt jo yli 2000 nuorta.
> Taidetestaajat

Iltapäivätoiminnan TAIDE -kerhot

TAIDE- kerhoja järjestettiin 2018-2021  peruskoulujen iltapäivätoiminnan yhteydessä kerran viikossa 60 min kerrallaan. TAIDE-kerho koostui kuvis-kässä-tanssi-musiikki-sirkus/teatteri jaksoista. Jaksot olivat  laajudeltaan 6-7 viikkoa. Kerhot järjestettiin yhteistyössä kaupungin ja TPO-oppilaitosten kanssa.

TAPAHTUMIA

Linnoituksen sydäntalvi

Tapahtuma järjestetään helmikuun alussa. Kuvataidekoululaiset veistävät näyttäviä jääveistoksia  linnoituksen alueelle.